İsLaMCoKGuZeL FoRuMLaRı

Forumumuza Hoşgeldiniz Lütfen Bu Pencereyi Peygamber Efendimiz'e (S.A.V.) Salâvat Getirmeden Kapatmayınız "Allahümme Salli Alâ Seyyidina Muhammedin Ve Alâ Âli Seyyidina Muhammed"
Saat

Similar topics
    Ekim 2017
    PtsiSalıÇarş.Perş.CumaC.tesiPaz
          1
    2345678
    9101112131415
    16171819202122
    23242526272829
    3031     

    Takvim Takvim

    En son konular
    » diken Tohumu
    Paz Eyl. 17, 2017 12:15 pm tarafından yağmur

    » Hakka Vuslat
    Paz Eyl. 17, 2017 12:00 pm tarafından yağmur

    » Kalpteki Nurun Sebebi
    Paz Eyl. 17, 2017 11:49 am tarafından yağmur

    » Sâlih Amelleri Yok Eden Belâ: HASET
    Paz Eyl. 17, 2017 11:30 am tarafından yağmur

    » |❀ܓ|Kurban Bayramımız Mübarek Olsun|❀ܓ|
    Cuma Eyl. 01, 2017 8:19 am tarafından yağmur

    » Hac
    Salı Ağus. 29, 2017 8:33 am tarafından yağmur

    » Zilhicce Ayının On gününün Önemi
    Paz Ağus. 27, 2017 3:54 am tarafından yağmur

    » AH ŞU TATİL GÜNLERİ
    C.tesi Ağus. 26, 2017 7:41 pm tarafından yağmur

    » AMAN İSLAM'I BIRAKMAYIN!
    C.tesi Ağus. 26, 2017 7:23 pm tarafından yağmur

    » Zilhicce Ayı Orucu İle İlgili Hadis-i Şerifler
    Salı Ağus. 22, 2017 4:45 am tarafından yağmur

    » ZİLHİCCE AYININ İLK ON GÜNÜNDE YAPILMASI FAZİLETLİ AMELLER
    Salı Ağus. 22, 2017 4:39 am tarafından yağmur

    » Haccın Hikmetleri
    Paz Ağus. 13, 2017 6:12 pm tarafından yağmur

    » SADAKA ÖMRÜ UZATIR, BELAYI DEFEDER
    Paz Ağus. 13, 2017 6:05 pm tarafından yağmur

    » Eden Bulur.
    Paz Ağus. 13, 2017 6:02 pm tarafından yağmur

    » Bir Karga Hikayesi..
    Paz Ağus. 13, 2017 5:59 pm tarafından yağmur

    » Talep..
    Paz Ağus. 13, 2017 5:56 pm tarafından yağmur

    » Hac üzerine 🕋🥀♥
    Paz Ağus. 13, 2017 11:21 am tarafından yağmur

    » MEKKE-İ MÜKERREMEYE GETİRİLEN İLK SU: AYN-I ZÜBEYDE
    Paz Ağus. 13, 2017 11:10 am tarafından yağmur

    » Ana Babaya İyilik Hakkında Hikaye ve Hadis-i Şerifler♥
    Paz Ağus. 13, 2017 7:43 am tarafından yağmur

    » Bakalım cennete ilk önce kim varır. 😊
    Paz Ağus. 13, 2017 7:31 am tarafından yağmur

    » Ikilemeli konuşma 😊
    Paz Ağus. 13, 2017 7:28 am tarafından yağmur

    » Tabaktaki et :)
    Paz Ağus. 13, 2017 7:25 am tarafından yağmur

    » İnşaallah :)
    Paz Ağus. 13, 2017 7:22 am tarafından yağmur

    » Kurban ve Bilmemiz Gerekenler
    Paz Ağus. 13, 2017 7:20 am tarafından yağmur

    » |❀ܓ|RAMAZAN BAYRAMIMIZ MÜBAREK OLSUN|❀ܓ|
    Paz Haz. 25, 2017 3:47 am tarafından yağmur

    » Ya Bardak Ya Göl...
    Cuma Haz. 23, 2017 4:25 pm tarafından yağmur

    » Elveda Ey Şehri Ramazan
    Cuma Haz. 23, 2017 4:22 pm tarafından yağmur

    » Ramazan-ı Şerif Giderken
    Cuma Haz. 23, 2017 4:20 pm tarafından yağmur

    » Ramazan-ı Şerif Bayramı
    Cuma Haz. 23, 2017 4:19 pm tarafından yağmur

    » BAYRAMIN SÜNNET VE EDEPLERİ
    Cuma Haz. 23, 2017 4:18 pm tarafından yağmur

    »  Ramazan nüktesi :)
    Ptsi Haz. 05, 2017 12:09 pm tarafından yağmur

    » Yurdum İnsanı
    Ptsi Haz. 05, 2017 12:04 pm tarafından yağmur

    » Ne Zaman Uyanır?
    Ptsi Haz. 05, 2017 11:59 am tarafından yağmur

    » Köpeğe su vermesi affına vesile oldu
    Ptsi Haz. 05, 2017 11:52 am tarafından yağmur

    » Her Koyunu Kendi Bacağından Asarlar.
    Ptsi Haz. 05, 2017 11:48 am tarafından yağmur

    » Hikmetler.
    Ptsi Haz. 05, 2017 11:38 am tarafından yağmur

    » Kalbe Dokunan Sözler...
    Paz Mayıs 28, 2017 10:37 pm tarafından yağmur

    » Kelebeğin Yüreği
    Paz Mayıs 28, 2017 9:43 pm tarafından yağmur

    » Acziyet
    Paz Mayıs 28, 2017 9:38 pm tarafından yağmur

    » Hastalık Üzerine
    Paz Mayıs 28, 2017 9:35 pm tarafından yağmur

    » Hayat Dediğin Nedir?
    Paz Mayıs 28, 2017 9:27 pm tarafından yağmur

    » Hasan Dursun - Muhammed (s.a.v.)
    Perş. Mayıs 25, 2017 10:05 am tarafından yağmur

    » Hasan Dursun - Levlake
    Perş. Mayıs 25, 2017 10:01 am tarafından yağmur

    » Güneş Yüzlüm
    Çarş. Mayıs 10, 2017 10:21 am tarafından yağmur

    » Süreyi Meryem Yasser Dossarİ
    Çarş. Mayıs 10, 2017 10:15 am tarafından yağmur

    » سورة يوسف - وديع اليمني
    Çarş. Mayıs 10, 2017 10:12 am tarafından yağmur

    » Saleh Alansari |Surat Al-Ĥijr
    Çarş. Mayıs 10, 2017 10:03 am tarafından yağmur

    » Surat Al-Mulk Wadie Yamani
    Çarş. Mayıs 10, 2017 9:51 am tarafından yağmur

    » Berat kandiliniz mubarek olsun:
    Çarş. Mayıs 10, 2017 9:28 am tarafından yağmur

    » Berat Gecesi
    Çarş. Mayıs 10, 2017 8:48 am tarafından yağmur

    KUR’AN-I KERİM DİNLE

    Mealli Kur'an Dinleyelim

    Hadis-i Şerif

    1-Âfetü’l ilmi ennisyanü: İlmin afeti unutmaktır.
    ************************
    2-Ettuhuru şatru’l iman: Temizlik imanın yarısıdır.
    ************************
    3-A’kilhâ ve tevekkel: (Deveyi) bağla ve tevekkül et.
    ************************
    4-Sûmû tesihhû: Oruç tutun, sıhhat bulun.
    **********************
    5-Es-salâtüimâdü’d dini: Namaz dinin direğidir.
    *************************
    6-Talebü’l helalicihadün: Helal peşinde koşmak cihaddır.
    ******************************
    7-El-kelimü’ttayyibetü sadakatün: Güzel sözsadakadır.
    ***************************
    8-El cennetü tahte zılâli’ssüyuf: Cennet kılıçların gölgesialtındadır.
    *************************
    9-El mecalisü bi’l emaneti: Meclislerdeki sözler emanettir.
    ***************************
    10-Ed-dellü alel hayri kefailihi:Hayra vesile olan yapan gibidir.
    ****************************
    11-El cennetü dâr-ül eshıya: Cennet cömertler yurdudur.
    *************************
    12-Es- savmü nısf’us sabr: Oruç sabrın yarısıdır.
    ************************
    13-Es sabru nısf’ul iman: Sabır imanın yarısıdır.
    ***********************
    14-Et tebessümü sadakatun: Tebessüm etmek sadakadır.

    ************************
    15-Es sabru miftahul ferec: Sabır, başarının anahtarıdır.
    ************************
    16-Es sabru ınde sadmetül ula: Sabır, musi,betin ilk anındakidir.
    ************************
    17-Efdalü’l ibadetiedvamuha: İbadetin efdali devamlı olanıdır.
    ************************
    18-El Kur’anühüved deva: Kur’an, sırf devadır.
    ************************
    19-Men samete reca: Dilini tutan kurtuldu.
    ************************
    20-Re’sü’lhikmeti mehafetullah: Hikmetin başı Allah korkudur.
    ************************
    21-El idetü atiyyetün: Vaad edilen verilmelidir.
    ************************
    22-Ed duaü silahu’lmümin: Dua müminin silahıdır.
    ************************
    23-İsmah yusmah leke: Müsamaha et ki sende göresin.
    ************************
    24-Es salatü nur’ulmümin: Namaz müminin nurudur.
    ************************
    25-En nedametü tevbetün: Pişmanlık tövbedir.
    ************************
    26-El mescidü beytükülli takiyyin: Mescid, takva sahiplerininevidir.
    ************************
    27-Ed dinü en nasiha: Din nasihattir.
    ************************
    28-Ed duaü hüvelibadetü: Dua ibadettir.

    ************************
    29-Elcümuatü haccü’l mesakin: Cumafakirlerin haccıdır.
    ************************
    30-Hüsnü’ssuali nısfu’l ilim: Güzel soru, ilmin yarıdır.
    ************************
    31-Es selamü kable’lkelam: Önce selam, sonra kelam.
    ************************
    32-İzâ gadibte fe’skut: Öfkelendiğinde sus.
    ************************
    33-Kesretü’d dahikitumitül kalb: Çok gülmek kalbiöldürür.
    ************************
    34-Es savmu cünnetün: Oruç kalkandır.

    35-Es subhatü temneu’r rızk: Sabah uykusu, rızka engeldir.
    ************************
    36-El hamrüummü’l habais: İçki,kötülüklerin anasıdır.
    ************************
    37-Zina’l uyûni en nazaru: gözlerin zinası bakmaktır.
    ************************
    38-El kanâatümâlün la yenfedü: Kanaat bitmez birsermayedir.
    ************************
    39-El hayaü minel iman:Hayâ(utanma duygusu) imandandır.
    ************************
    40-El mer’üala dini halilihi: Kişi, arkadaşının diniüzeredir.

    Giriş yap

    Şifremi unuttum

    Arama
     
     

    Sonuç :
     


    Rechercher çıkıntı araştırma

    Istatistikler
    Toplam 2056 kayıtlı kullanıcımız var
    Son kaydolan kullanıcımız: ferace313

    Kullanıcılarımız toplam 11776 mesaj attılar bunda 4556 konu

    haftanın konusu

    Önceki başlık Sonraki başlık Aşağa gitmek

    haftanın konusu

    Mesaj tarafından aytendeniz Bir Ptsi Ocak 03, 2011 6:54 pm

    arkadaşlar bu haftanın konusu .

    sehavet .cömertlik olsunmu .
    ..1- Hz. Ebû Hüreyre (radıyallâhu anh) anlatıyor: "Resulullah (aleyhissalâtu vesselâm) buyurdular ki: "Sehâvet sahibi Allah'a yakındır, insanlara yakındır, cennete yakındır, cehennemden uzaktır. Cimri ise Allah'tan uzaktır, insanlardan uzaktır, cennetten uzaktır, cehenneme yakındır. Câhil sehâvet sahibini Allah, cimri ibadet düşkününden daha çok sever." [Tirmizî, Birr 40, (1962).]



    Cimrilik, dünyaya bağlanmanın meyvesidir; cömertlik ise zühd'ün yani dünyaya kıymet vermemenin meyvesidir. Meyveye yapılan övgü, muhakkak ki meyveyi veren ağaca yapılmış olur. (Gazâlî)


    eminim bu konuda hep bilgilerimiz hadis ve ayet kaynaklıdır ..
    rabbim bizler fakiriz ...sen ise ganiyi mutlaksın bitmeyen ,tükenmeyen sınırsın zenginliyinden istiyoruz ..bizleri fazlınla gani eyle .aminnnnn
    avatar
    aytendeniz
    Özel Üye
    Özel Üye

    Aktiflik :
    850 / 999850 / 999

    <b>Uyarı Seviyesi</b> Uyarı Seviyesi : Uyarı Yok
    <b>Mesaj Sayısı</b> Mesaj Sayısı : 939
    <b>Puanı</b> Puanı : 1064
    <b>Teşekkür</b> Teşekkür : 85
    <b>Kayıt tarihi</b> Kayıt tarihi : 05/04/10

    http:// http://hazanmevsimicom.blogspot.com/

    Sayfa başına dön Aşağa gitmek

    Geri: haftanın konusu

    Mesaj tarafından İslamcokguzel Bir Salı Ocak 04, 2011 7:35 am

    Bu güzel konu seçiminizden dolayı Allah (c.c.) razı olsun..

    Cimrilik, dünyaya bağlanmanın meyvesidir; cömertlik ise zühd'ün yani dünyaya kıymet vermemenin meyvesidir Meyveye yapılan övgü, muhakkak ki meyveyi veren ağaca yapılmış olur (Gazâlî)

    Cömertlik (Sehâvet) ve Cimrilik (Buhl)

    1- Hz Ebû Hüreyre (radıyallâhu anh) anlatıyor: "Resulullah (aleyhissalâtu vesselâm) buyurdular ki: "Sehâvet sahibi Allah'a yakındır, insanlara yakındır, cennete yakındır, cehennemden uzaktır Cimri ise Allah'tan uzaktır, insanlardan uzaktır, cennetten uzaktır, cehenneme yakındır Câhil sehâvet sahibini Allah, cimri ibadet düşkününden daha çok sever" [Tirmizî, Birr 40, (1962)]


    AÇIKLAMA:
    1- Sehâvet, Aynî'nin açıklamasına göre, "Uygun olanı uygun olana vermek, kendi kazancından, herhangi bir karşılık almadan harcamaktır Bu, güzel ahlaklardan biridir, hatta en başta gelenlerden biridir Buhl (cimrilik) bunun zıddıdır"
    Sehâvet dilimizde cömertlik olarak ifade edilir Sahî de cömert demektir

    2- Sahî'nin yani cömert kişinin Allah'a yakın olmasından maksad mesafe yönüyle yakınlık değildir Allah'ın rahmetine ve sevabına yakınlıktır Zîra Allah'a mekan ve cihet nisbet etmek Caiz değildir İnsanlara yakın olması da onların muhabbeti, sevgi ve hürmet gibi manevi yakınlıklarını ifade eder, burada da mekan yakınlığı maksud değildir Cennete yakınlık'tan murad mesafe yakınlığı olabilir, bu caizdir Çünkü, malından Allah rızası için bol bol layık olan yerlerde sarfetmekle cennete götüren yola sülûk etmiş olmaktadır Hadisler cennet ve cehennemin etrafını mekruhât ve şehevât perdelerinin sardığını belirtir Kişi ameliyle birinden uzaklaşırken, diğerine yaklaşmaktadır
    Kişinin cennete yaklaşması, cennetle kendi arasındaki perdeleri kaldırması demektir ulema, hayırlı amellerin ve hususan Allah rızası için yapılan harcamaların bu perdeleri refedip kaldırdığını beyan etmiştir
    Gazâlî der ki: "Cimrilik, dünyaya bağlanmanın meyvesidir; cömertlik ise zühd'ün yani dünyaya kıymet vermemenin meyvesidir Meyveye yapılan övgü, muhakkak ki meyveyi veren ağaca yapılmış olur Cömertlik, gerçek tevhid ve hakikî tevekküle ermenin sonucudur Yani Allah'ın yaptığı vaade ve rızık hususunda verdiği garantiye samimi olarak inanmaktan neş'et eder Bunlar ise, hadiste işaret edilen tevhid ağacının meyveleridir Cimrilik ise şirkten neş'et eder Bu da sebeplere bağlanıp kalmaktan ve Allah'ın vaadi hususunda düşülen şekk'ten neş'et eder"

    3- Tîbî, sahî ve bahîl kelimelerinin harf-i tarifli yani ma'rife olarak gelmesini ahd-i zihnî olarak yorumlar ve: "Burada kastedilen sahî ve bahl'den murad, şeriatça sahî ve bahil addedilen kimsedir (örfçe, insanlarca sahî ve bahil addedilen değil)" der Bu mütalaayı yaptıktan sonra şu neticeyi beyan eder: "Öyleyse, zekâtını veren Allah'ın emrine uymuş, O'nu tazim etmiş ve mahlûkâtına olan şefkatini ortaya koyup, malından vererek yardım elini uzatmış olmaktadır Bu kimse Allah'a da yakındır, insanlara da yakındır Makamı da cennetten başka bir yer olamaz Böyle yapmayanın durumu da bunun aksidir İşte bu sebeple, hadiste söylendiği üzere, cahil olan cömerti Allah, âbid olan cimri'den daha çok sever


    2- Yine Ebû Hüreyre hazretleri (radıyallâhu anh) anlatıyor: "Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm) bir hadis-i kudsîde, Allah Teala hazretlerinin şöyle söylediğini haber verdi: "Sen infak et, ben de sana infak edeyim" Efendimiz devamla dedi ki: "Allah'ın eli (yedullah) doludur Gece ve gündüz (boyu yapılan) arkası kesilmez infaklar onu azaltmaz Arz ve semâvâtın yaratılaşından beri Allah'ın infak ettiklerini düşünün! Bunlar, O'nun elindekinden hiçbir şey eksiltmemiştir O'nun Arş'ı suyun üzerindeydi Elinde mîzan da var, alçaltır, yükseltir" [Buhârî, Tevhîd 22, 35, Tefsir, Hûd 2, Nafakât 1; Müslim, Zekât 37, (993); Tirmizî, Tefsîr, (3048)]

    AÇIKLAMA:
    1- Bu hadisin baş kısmı hadis-i kudsîdir, yani mânası Allah'tan, lafzı Hz Peygamber'dendir Bu çeşit hadisler "Rabbim buyuruyor ki" diyerek Resûlullah'ın Allah'tan rivayeti şeklinde başlar Her ne kadar bütün hadisler وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى "O nefsinden konuşmaz, O'nun konuştuğu vahiyden başka bir şey değildir" (Necm 3-4) ayetiyle ilâhî garantiye mazhar ise de, bazıları nebevî içtihad olabilmektedir Şu halde içtihad ihtimalinden uzak olmak kudsi hadisin imtiyazlarından biridir

    2- Hadiste geçen, "Allah'ın eli" diye çevirdiğimiz yedullah tabiri bazı tariklerde yeminullah yani Allah'ın sağ eli diye gelmiştir Ulema bunu nimet, hazineler diye anlamıştır Öyle ise Allah'ın eli, Allah'ın hazineleri demektir Hazine diye ifade edilen her çeşit malmülkteki tasarruf sağ elle yapılması sebebiyle, Cenâb-ı Hakk'ın zenginliğini (hazinelerini) ifade için yemînullah (Allah'ın sağ eli) tabiri kullanılmıştır Dolu olmak'la Allah'ın nihayetsiz olan zenginliği ifade edilir, zîra O'nun nezdinde insan ilminin ihâtâdan aciz kalacağı zenginlikte rızık vardır

    3- Hadiste birdenbire "O'nun arşı suyun üzerindeydi" cümlesinin yer almasını, bazı şârihler, Allah'ın zenginliğinin derecesinin ifade zımnında, Resulullah tarafından Arz ve semâvâtın yaratılışından beri Allah'ın infak ettikleri zikredilince, zihne kendiliğinden gelecek, "Bundan önce ne vardı?" sorusuna cevap olarak açıklarlar Çünkü, yine Buhârî'de kaydedilen bir hadis arz ve sema'nın yaratılmasından önce Arş'ın su üstünde olduğunu belirtir:
    كَانَ اللّهُ وَلَمْ يَكُنْ شَىْءٌ قَبْلَهُ وَكَانَ عَرْشُهُ على الْمَاءِ ثُمَّ خَلَقَ السَّمَواتِ وَاَرْضَ
    "Allah vardı, O'ndan önce hiçbir şey yoktu Arş'ı da su üstünde idi Sonra semâvât ve arzı yarattı" İlk yaratılanın Arş olduğu anlaşılmıştır

    4- "Elinde mîzan vardı" cümlesi rivayetlerde "Diğer elinde mîzan vardı" şeklinde gelmiştir Müteakip cümle: "Mîzanı kâh alçaltır kâh yükseltir" demektir
    Hattâbî der ki: "Mîzan bir temsildir Ondan maksad mahlûkât arasında yapılan taksimattır Nitekim "alçaltır, yükseltir" ibaresi buna işaret eder" Müslim'de gelen bir başka hadis burada kastedileni anlamamızda yardımcıdır: الْمِيزَانُ بِيَدِ الرَّحْمنِ يَرْفَعُ اَقْوَاماً وَيَضَعُ آخَرِينَ "Mîzan (terazi), Rahmân'ın elindedir Bazı kavimleri yükseltir, bazı kavimleri de alçaltır"
    Şu halde alçalan ve yükselen'in, Allah'ın iradesi altında olmak kaydıyla milletler olduğu anlaşılmaktadır Mamafih, hadis başkaca anlamlara imkan tanıyacak vecizliktedir

    5- Hadis, Resûlullah'ın ilâhî hakikatleri, insanların anlayacağı bir üsluba dökerek ifade ettiğinin güzel bir örneğini teşkil eder Bildiğimiz ve gördüğümüz mefhum ve eşyalara benzetme sûretiyle görülmeyen hakikatler, temsiller şekli altında ifadeye dökülmektedir Bu, hadislerde sıkça görülen bir metoddur


    3- Hz Enes (radıyallâhu anh) anlatıyor: "Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm) yarın için hiçbir şey biriktirmezdi" [Tirmizî, Zühd 38, (2363)]


    AÇIKLAMA:
    Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm)'ın mümtaz vasıflarından biri, yarın endişesi taşımaması idi Bu sebeple kendisine ganimetlerden ayrılan payları ertesi güne bırakmadan dağıtırdı Şarihler, Efendimiz'in bu hasletini, O'nun Cenâb-ı Hakk'ın "rezzâk" vasfına olan güveninin tamlığı ile îzah ederler
    Şunu da belirtelim ki, bazı rivayetler ailesi için bir yıllık nafaka ayırdığını haber verir Şârihler bu iki rivayet arasında tearuz olmadığını belirtirler Çünkü, Efendimiz, haznedâr ve taksim edici durumundaydı Eline ganimet vs'den herhangi bir mal ulaşınca derhal hak sahiplerine dağıtırdı Bu esnada, başkalarına olduğu şekilde ailesine de haklarını verir idi, zîra fey'de onların da hakları vardı İbnu Dakîkul-Îd der ki: "Yarın için hiçbir şey biriktirmezdi" hadisi: "Kendi nefsi için biriktirmezdi" şeklinde te'vil edilmelidir , "Ehli için bir yıllık yiyeceklerini ayırırdı" hadisi de her ne kadar onlarda iştiraki olsa da başkası için yapılan biriktirmeye hamledilmelidir" Münâvî şu açıklamada bulunur: "Ailesinin de, diğerleri gibi Allah'ın fey olarak verdiğinde hakları vardı Onların nefisleri, haklarını yanlarında bulundurmadıkça mutmain olmuyordu Resûlullah da onları, takatları haricinde bir şeye zorlamıyordu"
    Yine Münâvî, Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm)'ı yiyecek biriktirmekten alıkoyan mahzuru "dağarcıkta olana güvenip Cenâb-ı Hakk'ın feyzinden talepten geri kalmak" olarak açıklar


    4- Cübeyr İbnu Mut'im (radıyallâhu anh) anlatıyor: "Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm) Huneyn dönüşü yol alırken bedevîler ısrarla (ganimetin taksimini) taleb ediyorlardı Öyle ki bir ara, Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm)'ı bir semure ağacına doğru sıkıştırdılar ve ridasını kaptılar Bunun üzerine durup şunu söyledi: "Ridâmı verin, şu taşlar sayısınca koyun olsa, ben yine de onu aranızda taksim ederdim Ve sonra görürdünüz ki, ben ne cimriyim, ne yalancıyım, ne de korkağım" [Buhârî, Cihâd 24, Humus 19]

    AÇIKLAMA:
    1- Hâdise, rivayetten de anlaşılacağı üzere Huneyn sırasında cereyan etmiştir Müslümanlar, Huneyn'de Havazinlilerle savaşmış, neticede Cenâb-ı Hakk'ın lütfu ile zafer kazanılmış, bol miktarda ganimet elde edilmiş idi Çoksayıda esir (altı bin) ve sayısız deve ve koyun sürüleri ele geçirilmişti
    Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm) bu ganimeti dağıtmakta acele etmek istemiyor, savaşılan yerden uzaklaşmak üzere durmadan yürüyüş emri veriyordu
    Öncelikle bedeviler olmak üzere, savaşa katılan bazı gruplar ganimet dağıtımının gecikmesinden memnun değillerdi Havazinlilerin mağlup lîderi Mâlik İbnu Avf'a, Resûlullah'ın, müslüman olduğu takdirde ailesini ve malını geri vereceğine dair saldığı haber üzerine Mâlik gelmiş, ona, kendi ailesi ve malından başka fazladan yüz deve verilmişti
    Bilahare, mal ve adamlarının iadesi için gelen heyete Hz Peygamber, geciktiklerini söyleyecek ve kendilerini daha önce beklediğini, bu yüzden taksim işini de te'hir ettiğini anlatacaktır
    Şu halde, bedevîler, Resûlullah'ın bu niyetini sezmiş olacaklar ki, ganimetin bir an önce taksimi için müracaatlarını sıklaştırıp, tazyiklerini artırmış olmalıdırlar
    Sadedinde olduğumuz rivayet, Hz Peygamber (aleyhissalâtu vesselâm)'i taksim yapmak üzere karar verip mola emrini vermeye sevkeden son sahneyi tasvir etmektedir İbnu Hacer'in kaydettiği bir başka veche göre, bedevîlerin tazyiki ile Hz Peygamber'in devesi yoldan çıkar, bir semure ağacına sıkışır, bu fırsatta ridasını kaparlar Rivayetin devamında Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm)'ın orada indiği ve müslümanların da indiği vs belirtilir


    2- HADİSTEN ELDE EDİLEN FÂİDELER

    * Hadis, cimrilik, yalan ve korkaklığı zemmetmektedir
    * Müslümanların imamında bu vasıflardan hiçbiri olmamalıdır
    * Hz Peygamber aleyhissalâtu vesselam bedevîlerin kabalık ve anlayışsızlıklarına karşı sabır ve tahammül göstermiş, onları anlayışla karşılamıştır
    * Kişinin, yeri gelince nefsindeki güzel hasletleri söylemesi câizdir Kendisini korkak zannneden cahillere böyle olmadığını söylemek gibi Bu mezmum olan fahr (övünme) değildir
    * Hak taleb eden kimse, vaade razı olmalıdır, yeter ki vaad eden kimse sözünü yerine getirecek durumda olsun
    * İmam muhayyerdir, ganimeti dilerse savaş biter bitmez dağıtır, dilerse daha sonra dağıtır


    5- Ukbe İbnu'l-Hâris (radıyallâhu anh) anlatıyor: "Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm) bize ikindi namazı kıldırmış idi (Selam verince) acele ile cemaati yarıp evine girdi Halk onun bu telaşesinde hayrete düşmüştü Ancak geri dönmesi gecikmedi Gelince, (halkın merakını yüzlerinden anlayan Hz Peygamber şu açıklamayı yaptı): "Yanımda kalan birkısım altın vardı (namazda) onu hatırladım Beni alıkoyacağından korktum ve hemen gidip dağıttım" [Buhârî, Ezân155, amel fi's-Salât 18, Zekât 20, İsti'zân 36; Nesâî, 104 (3, 84)]

    AÇIKLAMA:
    1- Parantez içerisine koyduğumuz açıklayıcı ziyadeler, rivâyetin Buhârî'de ki bir başka vechinden alınmadır
    2- Hz Peygamber'in hâne-i saadetleri mescidin geri tarafındaki avlunun kenarlarında olduğu için gidip gelmesi çabuk olmuştur Üstelik, Hz Peygamber (aleyhissalâtu vesselâm) namazda hatırlamış olduğu dağıtılmamış altından bir an önce halas bulmak için, çok sür'atli ve telaşlı hareket etmiş, bu hal "ne oldu?" diye cemaatin merak ve endişesini takrik etmiştir Resûlullah halkın merakını yüzlerinden okuduğu için hem bu meselede ders vermek ve hem de endişelerini gidermek için, daha onlar sormadan açıklama yapmıştır
    3- Hadis namazda, namazla ilgisi olmayan dünyevî ve uhrevî şeyler tefekkür etmenin namazın sıhhatine mâni olmadığını göstermektedir Ulema, "Dînî şeyler düşünmenin mahzuru, dünyevî şeyler düşünmekten daha hafiftir" demiştir Esasen namazda zihnin, dünyevi şeylerle meşgul olmaması temenni edilen en güzel durumdur Ancak bunu gerçekleştirmek zordur Bu sebeple dinimiz, zihnî meşguliyetlerin, erkâna giren bir şeyin terkine sebep olmadıkça namazın sıhhatini bozmayacağını bildirmiştir
    4- Ulemâ, bu hadisten, ayrıca selamdan sonra dua için beklemenin vacib olmadığı hükmünü çıkarmıştır Keza: "İhtiyaç halinde cemaati yarıp çıkmak mübahtır, namazın içinde mübah bir işe azmetmek câizdir" denmiştir
    5- Hadisin sonunda Resûlullâh'ın "Beni alıkoyacağından korktum] ibaresi, "Evde duran paranın, zihnimi kendisiyle meşgul ederek, Allah'a teveccüh edip O'na yönelmekten beni alıkoymasından korktum" demektir


    6- Hz Enes (radıyallâhu anh) anlatıyor: "Muhâcirler Medîne'ye geldikleri vakit ellerinde hiçbir şey yoktu Ensar ise arazi ve akar sahibi kimselerdi Her yıl mallarını, ürünlerinin yarısını onlara vermek, bunlar da çalışma ve bakım işlerini üzerlerine almak şartıyla anlaştılar Enes'in annesi kendine ait olan bir hurmalığı Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm)'a verdi Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm) Hayberlilerle savaşıp orayı fethettikten sonra muhâcirler, bağlarını ensar'a iade ettiler Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm) da zikri geçen hurmalığı Enes'in annesine iâde etti" [Buhârî, Hibe 35; Müslim, Cihâd 70, (1771)]

    AÇIKLAMA:
    1- Muhacirler mal ve mülklerini bırakarak, kuru canlarıyla Medîne'ye geliyorlardı Resûlullah (alehissalâtu vesselâm) onların geçim meseleleriyle yakından ilgilenmiştir Bu maksadla ensarla aralarında kardeşleşme yaparak herbirini ensardan birinin varis olma hümüyle de kuvvetlendirilmişti
    Muhâcir ve ensarî kardeşlerin ortaklığı farklı şekillerde tezahür etmiştir Mesela Hz Ömer, (radıyallâhu anh) ensarî kardeşiyle aynı tarlada münavebe ile birgün biri, bir gün diğeri çalıştıklarını anlatır Sadedinde olduğumuz hadis, ensarîlerden bir kısmının, bağbahçenin ürününden yarısını almak kaydıyla muhâcire işletme hakkını verdiklerini ifade ediyor Buhârî'nin bir rivayeti, Ensarîlerin, mallarının bir kısmını, muhâcirlere tamamen bağışlamayı teklif ettiklerini, ancak Resûlullah'ın malın aslını temlik mânasına gelen böylesi bir bağışı kabul etmediğini ifade eder Şu halde, sadedinde olduğumuz hadiste, akarın aslına değil, işletmesine, bir başka ifade ile ondan elde edilecek ürüne ortaklığı esas alan bağış çeşidinin mevzubahis edildiğini görmekteyiz
    Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm) fetihlerle birlikte Medîne ve yakın civarında araziler elde edilmeye başlandıkça, muhâcirlere verilen akarlar, eski sahiplerine iade edilmiştir Benî'n Nadîr, Benî Kureyza ve Hayber yahudîlerinden alınan arazilerden sonra muhacirlerin ellerinde ensâr'ın menîha(1) olarak verdiği arazi kalmamıştır
    Hadisten, Hz Enes'in muhterem valideleri Ümmü Süleym hâtunun (radıyallâhu anhâ), Resûlullah'a tıpkı Enes'i hizmet için bağışladığı gibi, hurmalık da bağışladığını öğrenmekteyiz Resûllullah, bu hurmalığı, azadlısı Ümmü Eymen'e vermiştir Müslim'in bir rivayeti, bu hurmalığı Hz Peygamber'in Ümmü Süleym'e iade ettiği zaman Ümmü Eymen'in vermek istemediğini, onu râzı edebilmek için Resûlullah'ın Ümmü Eymen (radıyallâhu anhâ)'e başka hurmalık gösterdiğinin, fakat öbürünün direndiğini, Resûlullah'ın miktarı artıra artıra on misline kadar çıkardığını,Ümmü Eymen'in, bundan sonra razı olduğunu belirtir Bu rivayet, Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm)'ın kendisinin terbiyesinde emeği geçen bir kimsenin gönlünü kırmamak için ne kadar titiz, mütehammil ve keremkâr olduğunu gösterir
    Ümmü Eymen (radıyallâhu anhâ)'in itirazı, herhalde, menîha'yı temlik zannetmiş olmasından ileri gelmiştir
    1) Meniha: Koyun, keçi, sığır, deve, at gibi hayvanların süt, yün taşıma gibi menfaatlerinin, herhangi bir karşılık almadan bağışlanması Kişi hayvan besler, menfaatlerinden faydalanır, karşılık ödemez Bağ-bahçenin meniha olması demek, aslî mülkiyeti sahibinde mahfuz kalmak şartıyla, ürünlerinden istifade etmek üzere bağışlanması demektir Mal sâhibinin menîha'da herhangi bir ücret taleb etmesi mevzubahis değildir Kaynak: Kütüb-i Sitte Muhtasarı Tercüme ve Şerhi


    [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]

    [Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]
    avatar
    İslamcokguzel

    Aktiflik :
    999 / 999999 / 999

    <b>Uyarı Seviyesi</b> Uyarı Seviyesi : Uyarı Yok
    <b>Mesaj Sayısı</b> Mesaj Sayısı : 2657
    <b>Puanı</b> Puanı : 2181
    <b>Teşekkür</b> Teşekkür : 89
    <b>Kayıt tarihi</b> Kayıt tarihi : 13/03/09

    http://islamcokguzel.wordpress.com

    Sayfa başına dön Aşağa gitmek

    Geri: haftanın konusu

    Mesaj tarafından yağmur Bir Salı Ocak 04, 2011 8:07 am

    Amaninn oku oku bitmez ki bu yazı naptınız abi Smile
    Değerli açıklamalr için teşkler Allah (c.c.) razı ol
    avatar
    yağmur
    Özel Üye
    Özel Üye

    Aktiflik :
    999 / 999999 / 999

    <b>Uyarı Seviyesi</b> Uyarı Seviyesi : Uyarı Yok
    <b>Mesaj Sayısı</b> Mesaj Sayısı : 3887
    <b>Puanı</b> Puanı : 4276
    <b>Teşekkür</b> Teşekkür : 72
    <b>Kayıt tarihi</b> Kayıt tarihi : 27/01/10

    Sayfa başına dön Aşağa gitmek

    Geri: haftanın konusu

    Mesaj tarafından yağmur Bir Salı Ocak 04, 2011 12:27 pm

    "Essahâü hasenün velekinnehü fil'egniyâi ehsenü"

    Cömertlik güzeldir. Hele zenginlerde daha güzeldir.

    Cömertlik, aklıma nedense Peygamber efendimizi aklıma getiriyor. Zira O'nun sehavetiyle dünya bütün kainat cömertliğin en son noktasına ulaştı. En büyük sehavet O'nun hayata gelmesidir. Hani bir hadisi şerifte Cömerdin yemeği devadır buyrulmuş ya işte Rasulumuzun sünneti seniyesi bizler için bir deva değil mi derim. Şu yaralı gönüllerimizi O'nun yaşamı, tavsiyeleri tedavi etmekte. cömertliğin son doruk noktası. MEVLÂM hakıyla layıkıyla ümmet eylesin.
    avatar
    yağmur
    Özel Üye
    Özel Üye

    Aktiflik :
    999 / 999999 / 999

    <b>Uyarı Seviyesi</b> Uyarı Seviyesi : Uyarı Yok
    <b>Mesaj Sayısı</b> Mesaj Sayısı : 3887
    <b>Puanı</b> Puanı : 4276
    <b>Teşekkür</b> Teşekkür : 72
    <b>Kayıt tarihi</b> Kayıt tarihi : 27/01/10

    Sayfa başına dön Aşağa gitmek

    Geri: haftanın konusu

    Mesaj tarafından ZÜMRÜT Bir Salı Ocak 04, 2011 12:51 pm

    ooooo İslamcokguzel masaAllah bizim yerimize yazmış işte ayten kardeşim

    cömertlikte en güzel örnek Peygamberimiz(s.a.v)
    buna ilaveten ek yapayım ben.


    [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]
    [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]



    tüm paylaşımlar için hepinizden Allah (c.c.) razı ol
    Selam ve Dua ile..
    avatar
    ZÜMRÜT
    Özel Üye
    Özel Üye

    Aktiflik :
    999 / 999999 / 999

    <b>Uyarı Seviyesi</b> Uyarı Seviyesi : Uyarı Yok
    <b>Mesaj Sayısı</b> Mesaj Sayısı : 1882
    <b>Puanı</b> Puanı : 1360
    <b>Teşekkür</b> Teşekkür : 73
    <b>Kayıt tarihi</b> Kayıt tarihi : 29/09/10

    Sayfa başına dön Aşağa gitmek

    Geri: haftanın konusu

    Mesaj tarafından aytendeniz Bir Salı Ocak 04, 2011 4:29 pm

    Allah (c.c.) razı ol
    avatar
    aytendeniz
    Özel Üye
    Özel Üye

    Aktiflik :
    850 / 999850 / 999

    <b>Uyarı Seviyesi</b> Uyarı Seviyesi : Uyarı Yok
    <b>Mesaj Sayısı</b> Mesaj Sayısı : 939
    <b>Puanı</b> Puanı : 1064
    <b>Teşekkür</b> Teşekkür : 85
    <b>Kayıt tarihi</b> Kayıt tarihi : 05/04/10

    http:// http://hazanmevsimicom.blogspot.com/

    Sayfa başına dön Aşağa gitmek

    Geri: haftanın konusu

    Mesaj tarafından ZÜMRÜT Bir Çarş. Ocak 05, 2011 2:13 am

    aytendeniz demiş ki: Allah (c.c.) razı ol

    aminecmain insaAllah
    avatar
    ZÜMRÜT
    Özel Üye
    Özel Üye

    Aktiflik :
    999 / 999999 / 999

    <b>Uyarı Seviyesi</b> Uyarı Seviyesi : Uyarı Yok
    <b>Mesaj Sayısı</b> Mesaj Sayısı : 1882
    <b>Puanı</b> Puanı : 1360
    <b>Teşekkür</b> Teşekkür : 73
    <b>Kayıt tarihi</b> Kayıt tarihi : 29/09/10

    Sayfa başına dön Aşağa gitmek

    Geri: haftanın konusu

    Mesaj tarafından Sponsored content


    Sponsored content


    Sayfa başına dön Aşağa gitmek

    Önceki başlık Sonraki başlık Sayfa başına dön

    - Similar topics

     
    Bu forumun müsaadesi var:
    Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz